Jak motivovat zaměstnance v restauraci nebo kavárně

Velkým problémem napříč celou gastronomií není ani tolik samotné otevření podniku, jako jeho hladké vedení. Svůj lví podíl na tom mají především zaměstnanci, kterých je neustále nedostatek a míra fluktuace je velmi vysoká. V oboru se otáčí, tedy přichází a odchází, kolem 15 % zaměstnanců, zatímco v průměru se pohybuje okolo 5-7 % a hledat nové posily je rok od roku těžší.

Motivace zaměstnanců od A do Z

Udržet si svůj tým a vystavět pevné jádro, které vaše podnikání bude posouvvat nesutále dál není jednoduchý úkol. Existuje ale několik tipů, jak se ke svým zaměstancům chovat tak, aby neměly potřebu utíkat jinam.

Základem všeho je nastavit správnou motivaci. Jako první se nabízí samozřejmě ta finanční a slušný plat je určitě na místě. Nicméně v poslední době se ukazuje, že finanční motivace není zdaleka ta jediná, která udrží spokojeného člověka v týmu. Naopak to může být možnost kariérního růstu nebo vzdělávání se v oboru.

Vyplatí se také nezapomínat na absolutní základy. Třeba takové upřímné poděkování za odvedenou práci dokáže vyjádřit, že si vážíte toho, co váš tým každý den dělá. Také se vyplácí opustit od přehnané formality, vytvořit opravdu dobrý tým založený na přátelských vazbách. S tím se pojí organizování společných akcí a teambuildingů. A nemusíte jet rovnou na týden do hor, kolikrát bohatě stačí vyrazit po práci na pivo nebo i víkendu za sportem.

Na co nezapomenout

V neposlední řadě stojí za zvážení i nastavení systému zaměstnaneckých benefitů, které slouží i jako dobrý náborový argument. Mezi takové výhody pro váš tým patří třeba zmíněné teambuildingy, volné vstupy do fitka, divadla, kina a podobně, sleva na jídlo a produkty ve vašem podniku, stáže nebo třeba provize z prodeje.